7 + 1 hasznos tipp a munkahelyi stressz kezeléséhez

Napi 10-12 óra az irodában, de még hazaérve is a munkahelyi email-eket olvassuk, ebéd a monitor előtt dobozból, az edzés pedig kimerül az íróasztal és a nyomtató közti sprintelésben.
Ne hagyjuk, hogy a munkahelyi stressz átvegye az irányítást felettünk!
Íme 7 + 1 hasznos tipp a munkahelyi stressz kezeléséhez
1. Keressük a kihívást az adott helyzetben!
Ha egy helyzetet problémaként /nehézségként könyvelünk el, azt agyunk fenyegetésként könyveli el, és testünk a stressz1 tüneteivel reagál. Ha ugyanezt a helyzetet kihívásnak tekintjük, az erősíti bennünk a helyzet feletti kontrollt, ez pedig csökkenti a stresszt.
2. Adjunk magunknak 3 percet!
Írjuk le minden szóba jövő lehetőséget a probléma megoldására. Ha lehet, vonjuk be egy kollégánkat is! Ne vessük el a meredeknek tűnő ötleteket se, lehet, hogy épp ez lesz az innovatív megoldás vagy eredmény. Ezáltal gyakorolhatjuk azon képességünket, hogy elhagyjuk a szokásos gondolkodási mintákat, amely szintén segít a stressz leküzdésében.
3. Fókuszáljunk a lélegzésünkre 2 percig!
Stressz esetén hagyjuk abba, amit csinálunk! Az idegesség, fáradtság, feszültség egyik biztos jele, ha felszínesen, kapkodva vesszük a levegőt.
Mindegy, hogy ülő vagy álló helyzetben vagyunk, a lényeg, hogy fókuszáljunk a lélegzetünkre. Vegyünk egy lassú, mély lélegzetet az orrunkon keresztül és a szánkon keresztül lassan lélegezzük ki. Végezzük el ezt a gyakorlatot egymás után legalább ötször, és csak utána térjünk vissza a feladatunkhoz.
4. Ne használjunk negatív kifejezéseket!
Ha stresszt érzékelünk, többnyire negatívan látjuk a világot. Mivel nyelvünk a világ(unk) leképezése, pozitívabb, bizakodóbb hozzáállással és kevésbé drasztikus kifejezésekkel mi magunk is könnyíthetünk a helyzeten.
Az "Ezt nem tudom megcsinálni!" helyett a "Hogyan tudnám megcsinálni?"egészen másképp hangzik, igaz?
Vagy az "Utálom ezt a munkát" helyett a "Ez nem tartozik a kedvenc feladataim közé."
5. Tartsunk rendszeresen szünetet!
Ha sok is a munkánk, a beiktatott rövid szünetek számos egészségügyi előnnyel járnak.
Vegyük rá magunkat, hogy rendszeres időközönként felálljunk a gép elől! Sétáljunk, gimnasztikázzunk, igyunk meg egy pohár vizet vagy teát és beszélgessünk kicsit a kollégákkal. Fogyasszunk egészséges ételeket, melyek hosszú távra ellátnak energiával, szemben a koffeinnel és a cukorral, melyek csak növelik a stresszt.
6. Húzzuk meg a határainkat!
Lehetőleg ne vigyük haza a munkát! Törekedjünk arra, hogy a napi munka akkor érjen véget, amikor elhagyjuk az irodát. A munka és a magánélet közötti egyensúly fenntartása nem csupán a munkahelyi stressz csökkentése és testi-lelki egészségünk megőrzése miatt fontos, de a feltöltődésünk, kreativitásunk és munkahelyi hatékonyságunk növelése miatt is.
7. Építsünk kapcsolatokat!
A kollégákkal való jó kapcsolat stabil, támogató hátteret biztosíthat a stresszesebb, szorongással teli időszakokban. A közös beszélgetésekkel, illetve az egymásnak nyújtott szakmai vagy pszichés segítséggel gyorsabban oldhatjuk meg a problémákat.
A munkahelyi humor és közös nevetés is hasznunkra válhat, mivel oldja a feszültséget, ellazítja az izmokat, csökkenti a stresszhormonokat és növeli szervezetünk endorfin („boldogsághormon”) termelését.
+1 Tipp
Ha mégis úgy érezzük, hogy a stressz átvette a hatalmat felettünk, segíthet a craniosacralis terápia is. A kezelések során elbúcsúzhatunk a stessztől és a vele járó nyomasztó tünetektől, immunrendszerünk erősödésével pedig megelőzhetjük a teljes kimerültséget, kiégést és a depressziót.