Hogyan kezeljük a digitálisan függő gyermekeket?
Sok szülő szerint a számítógépek, okostelefonok, táblagépek a mai világban már elengedhetetlenek a tanuláshoz és a világ megismeréséhez. A szakértők azonban ezzel nem értenek egyet.
A Szilkon – völgy vezetői és neves mérnökei Steve Jobs vezetésével (de ide tartoznak a Google, az Amazon és a Wikipédia alapítói) olyan Waldorf és Montessori iskolákba járatták gyerekeiket, ahol nem férhettek hozzá a digitális világ kínálta eszközökhöz.
A hagyományos módszerek nem csupán biztonságosabbak, de sokkal hatékonyabbak is: a gyermeki elme a felfedezés, keresgélés, kíváncsiság, játék, olvasás, gyerektársaság által fejlődik és nem az elektronikus „kütyük” révén.
Előző blogbejegyzésünkben írtunk róla, hogy a „hagyományos” drogokkal párhuzamosan, a gyerekek esetében a digitális eszközöknél is kialakulhat függőség.
De hogyan hozzuk le őket a „szerről”, ha már baj van?
Megelőzés
Mint minden betegségnél, itt is a megelőzés e legegyszerűbb gyógymód. Ha a gyerek már pici korában megszokja a folyamatos ingeráradatot, egyre többet igényel belőle. Így olyan későn adjunk a kezébe ilyen eszközöket, amilyen későn csak lehet! De semmiképpen ne óvodás korban!
Húzzunk határokat!
A teljes tiltás nyilván lehetetlen. Meg kell találnunk azt a szűk határt, amíg gyermekünk csak kikapcsolódik, szórakozik, társaival kommunikál, de még nem lép át a függő zónába! Beszéljük meg vele őszintén, hogy miért konrolláljuk a monitorhoz való hozzáférést.
Korlátozzuk a net hozzáférésüket, legyen „napi képernyőidő” (ennek hosszát lehet fokozatosan is csökkenteni) és legyen szigorúan wifi menetes időszak.
Legyen folyamatos a kontroll és szigorúak a szabályok. Az iskolából hazaérve vegyük el a telefont (és tabletet) tőlük, és csak leckeírás, tanulás, illetve a házimunka, stb. elvégzése után kaphassák vissza egy meghatározott időre.
Mutassunk jó példát!
Ha mi is a mobilunkat nyomkodjuk vacsora közben, ne csodálkozzunk, ha a gyerek is automatikusan utána nyúl! Azt is érdemes azt is végiggondolnunk, hogy vajon mennyi minőségi időt töltünk el velük. Ez lehet bármilyen tevékenység, hisz a hétköznap esték igen rövidek; a lényeg, hogy közben beszélgessünk.
Ha keveset, akkor az első lépés, hogy ezen változtassunk!
Értékesebb tartalmat!
Az üres szórakozás és játékok helyett tanítsuk meg hasznos célokra (pl. oktató programok, ismertető anyagok) is használni az internetet.
A gép előtt töltött idő csökkentése érdekében találjunk ki izgalmas, ingergazdag közös programokat (társasjáték, kreatív vagy szabadtéri tevékenységek), vagy vonjuk be őket a házimunkába!
Ha úgy érezzük, hogy a gyermek már erőszakosan követeli a játékokat, mindenképp forduljunk szakemberhez!
A tünetek kezelésében segíthet gyermekünknek a craniosacralis terápia is!